
Programma 21 juni 2022
New Horizons!
Duurzaamheid is een complex fenomeen. Samen met een keur aan interessante sprekers verkennen we nieuwe wegen naar sustainable food.
Kitty Koelemeijer interviewt Duncan Hoy CEO PLUS Retail


Duncan Hoy diende zes jaar als kapitein bij de fameuze Royal Gurkha Rifles in het Britse leger en werkte daarna voor o.a. Jumbo en Tesco. Sinds 2018 is Duncan CEO van PLUS Retail. De supermarktformule ging onlangs samen met Coop Supermarkten en heeft een naam hoog te houden als het om duurzaamheid gaat.
Retailexpert Kitty Koelemeijer is hoogleraar Marketing aan Nyenrode Business Universiteit en bekleedt vele commissariaten in het Nederlandse bedrijfsleven. De felle concurrentiestrijd tussen supermarktketens waarin duurzaamheid een steeds prominentere plaats inneemt heeft haar speciale belangstelling...
Programma dinsdag 21 juni 2022
8.30 uur
9.30 uur
9.45 uur
13.30 uur
16.15 uur
17.00 uur
Inloop - koffie/thee
Opening Rob Morren, ABN AMRO
Keynotes, ochtendprogramma
Workshops, middagprogramma
Interview Kitty Koelemeijer-Duncan Hoy
Einde programma - borrel
Programma dinsdag 21 juni 2022
8.30 uur
9.30 uur
9.45 uur
13.30 uur
17.00 uur
Inloop - koffie/thee
Opening Rob Morren, ABN AMRO
Keynotes, ochtendprogramma
Workshops, middagprogramma
Einde programma - borrel

Martijn de Greve dagvoorzitter
Gewiekst, vasthoudend en een tikkeltje ondeugend: dat is onze dagvoorzitter Martijn de Greve. Met respect voor ieders standpunt en vergezeld van de nodige humor gaat hij de meest complexe vraagstukken te lijf. Kritisch is hij ook: Martijn is goed op de hoogte met de ontwikkelingen in levensmiddelenland en vooral met de rol van CSR daarin. Dus hou je vast!

Rob Morren Sector Banker Food, ABN AMRO
Met zijn acht jaar ervaring als sector banker food bij ABN AMRO weet Rob Morren als geen ander voor welke uitdagingen de levensmiddelenbranche staat. In zijn openingswoord schetst hij hoe de financiële en duurzame resultaten van ondernemingen steeds meer met elkaar verweven raken. Op termijn beschikken alle bedrijven in de sector over een maatschappelijke winst- en verliesrekening.
Keynotes
van 9.45 - 12.30 uur
Jacobine Mannak, DSM
Michaël Wilde, Bionext
Koen Sueters & Lotte van Wezel, NS Retail
9.45 uur Van Boer tot Bord: interventies ter verbetering van milieu en gezondheid
Jacobine Mannak Director Sustainability - Lead Nutrition, DSM

Jacobine Mannak gaat in op de rol van dierlijke - en menselijke voedingsingrediënten in de verduurzaming van de keten. Anders boeren, produceren en consumeren: van boer tot bord moeten milieu, gezondheid en transparantie centraal staan. Aan die systeemverandering draagt DSM bij met innovatieve oplossingen. Dan gaat het om zaken als diervoedingsingrediënten en vitamines tijdens de voedselproductie, maar ook om het voorkomen van voedselverspilling. Wat zijn de internationale ontwikkelingen op dit vlak en wat is daarin de rol van DSM?
11.30 uur Bio in de lift: van happy few naar mainstream
Michaël Wilde Director, Bionext

De Europese Commissie heeft grote plannen met biologisch voedsel. Dat betekent dat bio een grote omslag moet maken: van nicheproduct voor de happy few naar mainstream. Nederland, als slechtste jongetje van de klas, moet fors opschalen. De boer wil wel, maar hoe krijgen we de consument zover? Voor de zomer komt er een nationaal strategisch plan. In de tussentijd loopt er een campagne waaraan vier foodretailers meewerken. Michaël Wilde, de energieke voorman van brancheorganisatie Bionext, vertelt ons wat we kunnen verwachten.
12.00 uur Verantwoord op het spoor
Koen Sueters Directeur & Lotte van Wezel Head of Format Management & Marketing, NS Retail


Met Kiosk, AH to go, Julia’s, Stationshuiskamer en Grab&Go heeft NS Stations vijf foodservice- en retailformules in huis die hun uiterste best doen de reizende klant te voorzien van lekker, snel en gevarieerd eten en drinken. Normaal gesproken reizen op een gemiddelde werkdag 1,3 miljoen mensen met de trein, waarvan velen gebruik maken van de diensten van NS Retail. Corona heeft uiteraard impact gehad op de reizigersaantallen, maar niet op de CSR-ambities van deze grote marktpartij, die tijdens de crisis alleen maar zijn versterkt. Hoe de nieuwe plannen eruit zien vertellen de kersverse directeur Koen Sueters en formuleverantwoordelijke Lotte van Wezel in een duo-presentatie.
The next step...
Van klimaatneutraal naar klimaatpositief ondernemen
Paneldiscussie van 10.15 - 11.00 uur



Van links naar rechts:
Valentijn van Santvoort
Co-founder, Holie
Margot Vandevoort
Head of Operations, Willicroft
Jerry Griep
Managing Director Commerce Benelux & North America, CONO Kaasmakers
Klimaatneutraal is al een fikse stap. Maar klimaatpositief is nog een behoorlijke stap verder. CONO Kaasmakers heeft de ambitie om in 2030 met zijn hele kaasketen klimaatpositief te zijn. De start-ups Willicroft (plantaardige kaas) en Holie (planeetvriendelijke ontbijtproducten) zijn er ook volop mee bezig. Kan dat eigenlijk wel, klimaatpositief ondernemen? En wat komt daar allemaal bij kijken? Gespreksleider Martijn de Greve neemt ons mee op een inspirerende zoektocht.
Workshops
van 13.30 - 15.50 uur
Eva Amsterdam, Senior Manager Sustainability NL, Coca-Cola Europacific Partners
Samen op weg naar minder uitstoot: de route van CCEP

Veel bedrijven zijn ermee bezig: klimaatneutraal worden. Het begint met het zorgvuldig in kaart brengen waar de uitstoot vandaan komt. Denk hierbij aan de Scope 1, 2 en 3-methodiek, die tot opzienbarende inzichten voor wat betreft de herkomst van directe en indirecte uitstoot kan leiden. In een interactieve sessie deelt Eva Amsterdam de lessen van Coca-Cola Europacific Partners op dit gebied. Door die te matchen met de ervaringen van de workshopdeelnemers leren we niet alleen van haar, maar ook van elkaar. Samen op weg naar minder uitstoot!
Joost Bakx, VP Sales EMEA, Footprint
Nu ook VN-beleid: wegwerpplastic de wereld uit!

Joost Bakx (ex-Tetrapak) is werkzaam op het Europese hoofdkantoor van het Amerikaanse bedrijf Footprint te Eindhoven. Opgericht in 2014 heeft deze in Arizona gevestigde onderneming een even duidelijke als ambitieuze missie: 'to eliminate single use plastics from our world'. De oplossing voor de reusachtige plasticvervuiling die onze planeet bedreigt: de grootschalige toepassing van plantaardige vezels. Het is helemaal in lijn met revolutionair nieuw beleid van de Verenigde Naties - in 2024 komt er een wereldwijd verdrag om de plasticepidemie te bestrijden.
Hans Blonk, Managing Director, Blonk
Is de tijd van lege duurzaamheidsproposities voorbij? Een PEF-update

Hans Blonk weet als geen ander wat er (inter)nationaal speelt bij het meten van duurzaamheid. In 2016 vroeg hij aandacht voor de Product Environmental Footprint (PEF), het grote Europese project ter standaardisatie van de regels waarmee de milieuprestaties van producten worden berekend. Standaardisatie zou foodbedrijven tot bijvoorbeeld een eerlijker communicatie over hun milieuprestaties moeten dwingen. Zijn die hooggestemde verwachtingen uitgekomen en welke andere initiatieven zijn er intussen? Is de tijd van lege duurzaamheidsproposities voorbij? Hans vertelt het ons.
Rene van den Cruijsem, Commercial Director Benelux, Redefine Meat
Nieuw: niet van 'echt' te onderscheiden plantaardige biefstuk

Redefine Meat (2018) is een Israëlische producent van plantaardig vlees, met sinds kort een EMEA-fabriek in Best bij Eindhoven. In Rene van den Cruijsem (ex-Alpro) heeft het bedrijf een bevlogen pleitbezorger gevonden. Redefine Meat repliceert in een 3D-printproces nauwkeurig de textuur, smaak en mondbeleving van vleesproducten. Grote trots van de onderneming: een niet van 'echt' te onderscheiden plantaardige biefstuk.
Annemarie Geerdes, Innovation Lead Short Chain, BOER&ENLekker (Agrifirm)
Een opmerkelijk nieuw korteketenconcept

De laatste tijd wemelt het van de nieuwe initiatieven in de voedseldistributie. Een opmerkelijk nieuw korteketenconcept is BOER&NLekker van coöperatie Agrifirm (10.000 telers en veehouders). Consumenten bestellen hun dagverse boodschappen via de app van Local Heroes en halen die op bij een pickup-boerderij. Afgelopen februari startte een pilot in Breda en omstreken, uit te breiden naar Den Bosch en Amersfoort. Annemarie Geerdes gaat in op de benodigde marketing- en logistieke kracht van dit grootschalige initiatief.
Marcel Goossens, Projectdirecteur, World Food Center Experience
Eindelijk een feit: in 2023 opent de WFC Experience

Na jarenlange voorbereidingen opent in 2023 de WFC Experience op het terrein van het World Food Center. De Experience wordt een thema-attractie die jaarlijks 300.000 bezoekers meeneemt op een persoonlijk avontuur door de wereld van ons dagelijks eten. Betrokken bedrijven zijn onder meer DSM, Albert Heijn en FrieslandCampina. Marcel Goossens vertelt hoe consumenten zullen worden geïnspireerd om gezonde en duurzame keuzes te maken en waarom de Experience van belang is voor de Nederlandse levensmiddelensector.
Maud Veraar, Director/Founder, Good Fish
Wat is duurzame vis? Seaspiracy-mythe ontkracht

We weten te weinig van vis, zegt Maud Veraar in deze stoomcursus 'goede' vis. Ze ergert zich aan de documentaire Seaspiracy, die de kijker wijsmaakt dat er niet zoiets bestaat als duurzame vis. Want juist regulering heeft bijvoorbeeld geholpen om de tonijnstand te herstellen. Ook het kwade daglicht waarin de zalmkweek wordt gesteld klopt niet. Nuancering is van belang: zo heeft MSC goede en slechte aspecten en datzelfde geldt voor de Noordzeevisserij. CSR-managers kunnen consumenten meer helpen bij het maken van een goede keus.
Joost Verhagen, Commercial Director & Thomas Baars, Director of Project Development, Urban Health Farms
Grootschalig pionieren in vertical farming


Een opmerkelijke pionier in vertical farming is het bedrijf Urban Health Farms (UHF), dat wordt geleid door een team van specialisten uit de food-, tech- en ondernemerswereld. Chief Strategy Officer van UHF is managementgoeroe Leen Zevenbergen, tevens medeoprichter van B Lab Europe. De initiële focus van het bedrijf ligt op het produceren van kruiden en (blad)groenten. UHF start dit jaar met de ontwikkeling van commerciële farms in onder meer Nederland, Duitsland en Spanje. De ambities zijn groot: in 2025 moeten er tien volautomatische farms op industriële schaal in Europa gerealiseerd zijn en in de jaren daarna zal UHF tevens nieuwe markten betreden. Joost Verhagen en Thomas Baars lichten het strijdplan toe. Welke plaats is er weggelegd voor vertical farming in het landbouwsysteem, wat is de bijdrage aan verduurzamingsdoelstellingen en hoe enthousiast zijn de supermarktketens?
Manon Wolfkamp, Projectleider Wetgeving, MVO Platform
In de startblokken voor IMVO: wetgeving dichtbij

Veel foodbedrijven maken zich op voor nieuwe wetgeving aangaande internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (IMVO). De Europese Commissie heeft een concept-wetsvoorstel gedaan en de Nederlandse regering werkt aan nationale IMVO-wetgeving. Het Initiatief voor Duurzaam en Verantwoord Ondernemen, een coalitie van o.a. bedrijven en maatschappelijke organisaties, pleit voor wetgeving die aansluit bij de OESO-richtlijnen. Wat wordt er straks van bedrijven verwacht en hoe kunnen ze zich nu al voorbereiden? IMVO-expert Manon Wolfkamp vertelt het ons.
Het Grote Interview
16.15 uur
Kitty Koelemeijer interviewt Duncan Hoy CEO PLUS Retail


Duncan Hoy diende zes jaar als kapitein bij de fameuze Royal Gurkha Rifles in het Britse leger en werkte daarna voor o.a. Jumbo en Tesco. Sinds 2018 is Duncan CEO van PLUS Retail. De supermarktformule ging onlangs samen met Coop Supermarkten en heeft een naam hoog te houden als het om duurzaamheid gaat.
Retailexpert Kitty Koelemeijer is hoogleraar Marketing aan Nyenrode Business Universiteit en bekleedt vele commissariaten in het Nederlandse bedrijfsleven. De felle concurrentiestrijd tussen supermarktketens waarin duurzaamheid een steeds prominentere plaats inneemt heeft haar speciale belangstelling...